Wittenburg Group – blog 4

Wittenburg Group is een innovatief familiebedrijf dat de ambitie heeft een excellente organisatie te worden. De organisatie zet daarvoor het nieuwe EFQM-model in. Ondersteund door het INK. Voor beide organisaties een mooie kans: Wittenburg Group krijgt de meest actuele benadering voor business excellence ter beschikking. Het INK kan deze nieuwe benadering toepassen in een vooraanstaand bedrijf dat goed presteert, maar de lat voor zichzelf hoger willen leggen.

 

Jeroen Vaartjes, Global Quality Assurance Manager Wittenburg Group en Ruud Stassen Counsel INK•next doen verslag van de pilot voor de toepassing van het EFQM-model bij Wittenburg Group.

Ruud: In de eerste drie ontwikkelsessies hebben we vooral naar Wittenburg Group gekeken vanuit de omgeving van de organisatie. We brachten trends en stakeholders in kaart. De afdeling Sales heeft daar analyses per markt aan gekoppeld. We stelden scenario’s op voor de toekomst. Focus ligt in lijn met de ambitie van Wittenburg om bij te dragen aan een circulaire economie. In de vierde Ontwikkelsessie hebben we ons gericht op de processen binnen de organisatie. Hoe werken we samen in het traject van Prospect to Order? Hoe doen we dat in het traject van Order to Cash? Over de grenzen van afdelingen heen.

Jeroen: De buitenwereld geeft veel informatie af, we hebben dit geprobeerd te kaderen in scenario’s. Nu de Wittenburg Group het speelveld steeds helderder voor ogen krijgt kunnen we met nieuwe informatie kritisch kijken naar de interne organisatie. Geeft het management systeem van de Wittenburg Group genoeg inzicht over de nieuwe thema’s en hoe zit het met de strategische en operationele processen en de regie oppakken? Nieuwe informatie vraagt altijd om een herijking, hoort dat niet bij Business Excellence; het goed willen doen of nog beter?

Ruud: We gebruikten in de vierde sessie de Brown Paper-techniek om inzichtelijk te maken hoe de samenwerking tussen afdelingen verloopt. Het is een mooie manier om te ontdekken waar knelpunten zitten en hoe je elkaar kunt helpen. Veel aandacht ging uit naar de informatiestromen tussen afdelingen en naar het benutten van data bij het verbeteren van de bedrijfsvoering

Jeroen/(suggestie): Inderdaad, een Brown Paper sessie levert vaak mooi inzichten op. We hebben opnieuw gemerkt dat de organisatie verbeteren in het DNA heeft zitten. Als we het hebben over veranderen naar een  holistisch speelveld dan liggen er nu twee duidelijke perspectieven. Enerzijds een interne verbeterwens en het toevoegen van een outside in benadering aan Management en Strategie. We waren al begonnen met het gebruiken van het Ink-managementmodel als basis voor een Jaarplan voordat we startten met dit ontwikkeltraject. We merken dat we in dat jaarplan vooral een intern focus hebben en dat in het ontwikkeltraject op basis van het EFQM-model daar een sterke externe focus aan toe wordt gevoegd. We kijken naar onze prestaties vanuit de eisen en behoeften van stakeholders. En vanuit onze eigen ambities natuurlijk, de Brown Paper gaf de handvatten hiervoor! 

Ruud: We merken dat het energie geeft om over het eigen werk te praten. Dat houden we vast voor het vervolg. We gaan de volgende sessie weer openen met een overzicht over het traject, zodat iedereen de stappen die zijn gezet en nog worden gezet, kan plaatsen. 

Jeroen: We gaan de puzzel leggen om externe thema’s te verbinden aan interne verbeterwens en andersom, zonder daarbij de regie te verliezen. De eerste contouren tekenen zich al af, het wordt tijd voor ontwikkelsessie 5!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *