Wittenburg Group en INK.next samen op weg naar Excellence!

Jeroen Vaartjes, Global Quality Assurance en Business Excellence Manager Wittenburg Group en Ruud Stassen Counsel INK.next doen verslag van de pilot voor de toepassing van het EFQM-model bij Wittenburg Group.

De Wittenburg Group ontwerpt en fabriceert sinds 1902 klant specifieke polymeer compounds. Het bedrijft opereert in een strikt gereguleerde en risicomijdende (wereldwijde) markt zoals de automotive en voor medische applicaties. Een context die vraagt om continue verbeteren principes. De omgang met de omgeving, het mijden van risico’s en instrumenten om continue beter te worden, worden ondersteund door de missie: ‘We improve the quality of life by creating innovative materials’. De in totaal ongeveer 125 medewerkers werken dagelijks aan de productmerken Cawiton en Witcom. Klanten worden ondersteund vanuit 3 expertise centra: Zeewolde (NL), Etten-Leur (NL) en Zhuhai (CN).

Ruud: Het was een aparte start van de pilot. Online aftrappen met vijftien vertegenwoordigers van Wittenburg Group. Een middag lang intensief elkaar discussiëren, terwijl ik de meeste van hen nog nooit ‘live’ had gezien.

Jeroen: Het was in deze tijd, met beperkingen vanuit Corona, een ongewone start. Ruud en ik zijn na enige aarzeling toch maar digitaal gestart. We hebben immers een ambitie uitgesproken om – ondanks dat we genoeg hebben om trots op te zijn – nog beter willen worden. Deze ambitie, en ook nog de
regie houden bij zulke hoge marktverwachtingen, is onderdeel van onze strategie geworden; dan wil je de klus ook oppakken en niet op de lange baan schuiven.

Ruud: Ik heb het EFQM-model toegelicht en Jeroen heeft bij elk aandachtsgebied de koppeling gelegd met reeds genomen initiatieven in de organisatie, zoals de One paper strategy, de onlangs herziene missie en visie en ook de Failure Mode Effect Analysis. Ik verwacht dat we de samenhang tussen
deze initiatieven kunnen versterken.

Jeroen: Tijdens de uitleg van het model komen termen voorbij die niet voor iedereen vanzelfsprekend waren. Toch denk ik dat we met de nodige nazorg wel iedereen hebben kunnen bereiken. Je moet dan ook praktisch zijn.  Bij onduidelijkheid hebben we extra digitale meetings ingericht om aanvullende informatie te geven. Een speciaal ingerichte intranetomgeving biedt ruimte om voortdurend in het traject informatie te delen. Eerlijk gezegd denk ik dat we hiermee door blijven gaan, hoe vertalen we het naar onze woorden en onze werkpraktijk? Onze medewerkers vragen hier ook nadrukkelijk om; we moeten onze eigen taal ontwikkelen.

Jeroen: Ruud zei het al, naast de uitleg van het model is ook compilatie van lopende initiatieven gegeven. Zodra je in een assessmenttraject opmerkt dat er verbeterkansen aanwezig zijn, dan wacht je niet tot het traject start. Je start al met verbeteren, gewoon omdat het nodig is. Ik vind juist die combinatie bijzonder krachtig. Wat dan ontstaat, past in het bedrijf en past bij wie we zijn! Ik kom dit thema toch steeds weer tegen: beginnen met wat er al is. We hebben de mensen laten zien wat er al is (en dat is heel veel) en hoe de samenhang is. Nu meer mensen het model steeds beter begrijpen, kunnen we dit verder verstevigen en de blinde vlekken gaan invullen, wat ‘de regie krijgen’
verder gaat ondersteunen.

Ruud: In zes sessies willen we het EFQM-model introduceren, een contextanalyse opstellen, stilstaan bij de ambitie van de organisatie, performance en risk, cultuur en de relatie met belanghebbenden en tenslotte een sessie voor speciale thema’s. In de break-outrooms wordt open gesproken over de
randvoorwaarden om van dit traject een succes te maken. Veel genoemd: duidelijk maken wat het oplevert, wat van iedereen wordt verwacht en iedereen gelegenheid geven aan te haken. Een mooi begin …… en een uitdaging!’

Jeroen: Wat veel aandacht heeft gekregen, is het leren veranderen. Het einddoel is duidelijk, maar de weg ernaar toe en ook ruimte om te praten over schrikbeelden hoort daarbij. Iets waar we steeds op gaan reflecteren. Zien we allemaal de voordelen, of zijn er ook zorgen? Juist die dialoog is erg interessant; hoe vinden we invulling voor dilemma’s? Blijven we nog wel bij onze eigen identiteit (nuchter)? Maar dit alles zonder de klantwens niet te verliezen. Kortom de regie over onze strategie houden! Het EFQM model biedt juist alle gelegenheid om deze puzzel verder in te vullen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *