De co-creatie van INK•next gaat door

In 2020 is INK•next ontwikkeld met de hulp van een groep van ervaringsdeskundigen, de co-creatoren. Die groep is nog steeds betrokken, recent vooral bij de ontwikkeling van de inhoud van de producten die organisaties moeten begeleiden in het toepassen van INK•next. Bij deze een verslag van de sessies van mei en juni, waarbij vooral gekeken werd naar toekomstige tools en de positiebepaling die NEN en INK binnenkort op de markt hopen te zetten .

Er is door de groep gekeken naar de invulling door de organisatie van de gamechanger aan één kant en de pionier aan de andere kant. Er is gekeken naar de momenten waar een organisatie van gamechanger weer evolueert naar pionier (op een bepaalde markt). Daarom is de benaming van het type ‘gamechanger’, die wellicht niet geheel waardevrij is, bekeken. ‘Regisseur’ werd vanuit de groep voorgesteld omdat dit meer een actieve en sturende rol op de achtergrond van het eigen ecosysteem onderstreept. Ook is het meer een rol binnen het geheel waarin de organisatie opereert. Dit ligt meer in de lijn van de fasen uit het eerdere INK-model. Ook vonden sommigen dat een organisatie ‘gamechanger’ in elke fase (of onder elk type) kan zijn; vooral als je kijkt naar de rol van binnen naar buiten toe.

De vierde typering is in de tweede sessie dus omgezet van ‘leidende gamechanger’ naar ‘proactieve regisseur’. ‘Regisseur’ geeft een bepaalde bescheidenheid en volwassenheid weer zonder dat men de (pro)actieve regierol wordt vergeten. Progressief beïnvloeden van ontwikkelingen binnen het eigen ecosysteem waarmee doorbraken worden gerealiseerd.

Tools in ontwikkeling
De verdere instrumentatie voor INK•next, o.a. de besproken scan, is aan de co-creatoren gepresenteerd. De analyses kunnen op verschillende niveaus (bedrijf, afdeling, keten, etc.) worden ingezet. Respondenten kunnen individueel en op elk (geaggregeerd) niveau terugkoppeling krijgen, kwantitatief en kwalitatief. De scan-resultaten vormen de basis voor verdere discussie binnen de organisatie. De tools en hun rapportage-functionaliteit zijn nog in ontwikkeling bij NEN. Er wordt ook gesproken over de mogelijkheid om de faciliteiten bruikbaar te maken voor het hoger onderwijs. Nieuws hierover en de pilot ervan bij de Wittenburg group volgt op latere termijn.

Positiebepaling
Verder is gesproken over de vier treden (zicht, inzicht, doorzicht en uitzicht) van INK.next. Vooral daar waar het de aandachtsgebieden 6 en 7 van EFQM betreft (perceptieresultaten, respectievelijk strategische en operationele resultaten). Deze zijn gespiegeld aan de zogenaamde ‘RADAR’ methodiek om te kijken welke positie de organisatie nu feitelijk bekleedt. Deze methodiek kijkt naar bruikbaarheid, relevantie en prestaties. De voormalige INK positiebepaling mist volgens de co-creatoren expliciet de focus op strategie, op visie en op de toekomst. RADAR vraagt meer naar relevante vergelijkingen en het hebben van een gunstige positie t.o.v. anderen. De eindconclusie is dat de keuze voor INK•next voor de positiebepaling van de ontwikkeling van de organisatie via de RADAR-methodiek moet gaan plaatsvinden. Een eerste uitwerking is aan de co-creatoren voorgelegd. Over de zomer wordt deze afgemaakt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *