WITTENBURG GROUP – BLOG 6

 

Wittenburg Group is een innovatief familiebedrijf dat de ambitie heeft een excellente organisatie te worden. De organisatie zet daarvoor het nieuwe EFQM-model in. Ondersteund door het INK. Voor beide organisaties een mooie kans: Wittenburg Group krijgt de meest actuele benadering voor business excellence ter beschikking. Het INK kan deze nieuwe benadering toepassen in een vooraanstaand bedrijf dat goed presteert, maar de lat voor zichzelf hoger willen leggen.

Jeroen Vaartjes, Global Quality Assurance Manager Wittenburg Group en Ruud Stassen Counsel INK•next doen verslag van de pilot voor de toepassing van het EFQM-model bij Wittenburg Group.

Ruud: Gelukkig weer een gezamenlijke sessie in het Ontwikkeltraject Wittenburg Group en INK.next. Ook al was die sessie online. Corona heeft invloed gehad op onze tijdlijnen, maar gelukkig niet op onze koers. Boeiend thema aan de orde: Cultuur en omgaan met stakeholders. Als we het over cultuur hebben moet ik altijd denken aan die bekende uitspraak: ‘Culture eats strategy for lunch’!

Jeroen: Zeker een boeiend thema! De strategie van Wittenburg Group is erop gericht om (nog) beter in te spelen op de behoeften van de klant. Onze belangrijkste klanten zitten in de sector Medical en Automotive. Sectoren die hoge kwaliteitsstandaarden hanteren en ze eisen een hoog risicobewustzijn. Grote bedrijven die goed weten hoe ze het willen hebben. We merken dat bij audit en evaluaties. Wittenburg Group doet daar al veel aan, maar wil daar nog beter in worden Wij kunnen leren van onze klanten, maar we willen tegelijkertijd ook onze eigen innovatieve kracht en flexibiliteit benutten en onze regie in eigen hand houden. Er wordt balanceerkunst gevraagd!
We hebben een beknopte cultuuranalyse opgesteld van onszelf en van onze klanten. Overeenkomsten en verschillen komen daarin duidelijk tot uitdrukking. Je ziet waar we elkaar kunnen versterken. Je ziet ook waar we straks op moeten sturen, om (heel belangrijk) dezelfde taal te blijven spreken. 

Ruud: Vanuit de cultuuranalyse zijn we doorgestapt naar het formuleren van Kritische Succes Factoren (KSF-en).

Jeroen: Inderdaad. We hadden daarvoor al eerste ideeën vastgelegd, maar wanneer je vanuit het (cultuur)perspectief van de klant kijkt, voel je de urgentie pas echt om bepaalde aspecten nog beter te monitoren. In de discussie kwam trouwens ook naar voren hoe belangrijk het is om KSF-en samen vast te stellen, over de afdelingsgrenzen heen. Want Sales stelt toch weer andere prioriteiten dan Productie en R&D. Cultuurverschillen zijn er ook intern. Het is goed om ons daarvan bewust te zijn en die verschillen constructief te benutten.

Ruud: En nou op naar het EFQM-assessment. Gedurende het hele traject is er gewerkt aan het vullen van AssessBase, de digitale tool van EFQM. AssessBase helpt om data met betrekking tot de organisatie gestructureerd te verzamelen aan de hand van de aandachtsgebieden van het EFQM-model. Tegelijkertijd wordt je al op het spoor gezet van de beoordelingscriteria die in het assessment worden gehanteerd: Voor de Organisatiegebieden Richting en Uitvoering word je bevraagd op Benadering, Implementatie en Evaluatie en Bijstelling. Bij de Resultaatgebieden op Relevantie & Bruikbaarheid van de resultaten en op de behaalde Prestaties. Zo raak je bij je dataverzameling al vertrouwd met de manier waarop assessors naar je organisatie kijken.  

Jeroen: AssessBase helpt ons inderdaad om de samenhang tussen al die dingen waarmee we bezig zijn te documenteren. Vaak kunnen we volstaan met het uploaden van bestaande documenten, soms is een nadere toelichting nodig. Gebruik van AssessBase zorgt ervoor dat je niets over het hoofd ziet – het faciliteert om alles nog een keer beknopt vast te leggen. In september staat het assessment gepland: we zijn heel benieuwd!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *