Korte beschrijving van de publicatie: Het EFQM-model

Vanaf het moment dat het EFQM-model verscheen, was het model een leidraad voor de ontwikkeling van een cultuur van verbetering en innovatie voor organisaties in en buiten Europa. Dit model is eind 2019 ingrijpend vernieuwd. Door zijn actuele inhoud, inzichtelijke opbouw, nieuwe taal en frisse blik op trends, die onze wereld vormgeven, biedt het EFQM-model een moderne kijk op business excellence.

 

Deze publicatie biedt:

  1. Inleiding tot het EFQM-model
    • Achterliggende principes
    • Onderzoeksbevindingen waarop het is gebaseerd
    • Uitgangspunten en structuur
  2. Het EFQM-model
    • Beschrijving van de drie hoofdbestanddelen van het model: Richting, Uitvoering en Resultaten
    • Beschrijving van de zeven aandachtsgebieden:
      1. Bestaansreden, Visie en Strategie
      2. Organisatiecultuur en Leiderschap
      3. Belanghebbenden actief betrekken
      4. Duurzame waardecreatie
      5. Prestaties en transformatie stimuleren
      6. Percepties van belanghebbenden
      7. Strategische en operationele prestaties
    • Beschrijving van de deelgebieden
      Elk aandachtsgebied is uitgewerkt in een aantal deelgebieden; deze bestaan naast een tweeregelige typering uit voorbeelden die weergeven wat uitmuntende organisaties op het betreffende deelgebied doen.
  3. RADAR-beoordelingsmethodiek
    • Inleiding
    • RADAR roepassen op Richting en Uitvoering
    • RADAR toepassen op Resultaatgebieden
    • Scoring met de RADAR- matrices
  4. Verklarende woordenlijst
  5. Dankwoord
  6. Verdere ondersteuning

 

Het nieuwe EFQM-model is tot stand gekomen met betrokkenheid van het hele EFQM-netwerk. Bijna  2.000 veranderexperts, uit meer dan 40 landen, hebben deelgenomen aan de enquête, 24 interne workshops zijn georganiseerd en leiders van meer dan 60 verschillende organisaties zijn persoonlijk  geïnterviewd. Daarnaast is een kernteam geformeerd,waarin experts, medewerkers uit verschillende branches en vertegenwoordigers van de academische wereld hun bijdragen hebben geleverd. Het nieuwe model is getest in 24 organisaties, profit, non-profit, klein en groot.

In Nederland ondersteunt INK.next organisaties bij de toepassing van het model.

 

EFQM-model NL

 

EFQM-MODEL EN

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *