Het EFQM-model kun je zien als een logische en samenhangende lijst van onderwerpen waar elke organisatie op moet letten. In het EFQM-model zijn er ervaringen van honderden organisaties en professionals gebundeld. Je hoeft dus niet het wiel opnieuw uit te vinden als je een aanpak voor de ontwikkeling van je organisatie wilt opstellen. Het INK heeft voor de toepassing van het model een traject ontwikkeld en begeleidt dat desgewenst. Daarnaast zijn er scans en tools voorhanden om  je te ondersteunen. En er is een format voor het opstellen van een A3-jaarplan.

De logische lijst van onderwerpen helpt de organisatie om te:

  • weten hoe het gaat;
  • zien wat (nog) beter kan en waar kansen liggen;
  • zien wat anders moet, bijvoorbeeld omdat omstandigheden veranderen.

De lijst van onderwerpen bestaat uit drie blokken: Richting, Uitvoering en Resultaten.

  1. Richting:
    • Waar zijn we zo goed in dat klanten onze producten willen kopen, dat medewerkers bij ons willen werken, dat de maatschappij blij is dat we er zijn en dat onze bestuurder/eigenaar in de organisatie investeert? [Purpose, missie]
    • Hoe houden we in de gaten wat er om ons heen gebeurt en hoe kijken we naar de toekomst? [visie]
    • Welk plan en welke doelen heeft de organisatie om die waarde ook echt te kunnen leveren, nu en in de toekomst? [strategie]
    • Aan welke regels houden we ons als we samenwerken? [cultuur]
    • Hoe houden we de regie over onze organisatie en zorgen we ervoor dat we blijven vernieuwen; [leiderschap]
  2. Uitvoering:
    • Hoe houden we goed contact met klanten, medewerkers, maatschappij en onze bestuurder, zodat we een goede relatie hebben en samen succesvol kunnen zijn?
    • Hoe hebben we het werk in de organisatie ingericht, zodat we waardevolle producten en diensten kunnen leveren? En hoe maken we reclame voor die producten en diensten?
    • Hoe zorgen we ervoor dat we in de gaten houden of we nu goed presteren en we tegelijkertijd de organisatie ook klaar maken om in de toekomst goed te blijven presteren?
    • Hoe zetten we geld, kennis, technologie, data en middelen (machines, gebouwen etc.) daarvoor in?
  3. Resultaten:
    • Wat vinden belanghebbenden van ons?
      • Wat vinden klanten en partners (is een belanghebbende) van onze producten en diensten en van de samenwerking met ons?
      • Wat vinden de medewerkers (belanghebbende) van onze organisatie als werkgever?
      • Wat vindt onze maatschappelijke omgeving (belanghebbende) van onze organisatie?
      • Wat vindt onze bestuurder/eigenaar (belanghebbende) van onze organisatie?
    • Halen we de doelen die we onszelf als organisatie hebben gesteld en wat leren onze resultaten ons voor de toekomst?

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met het INK via 08812 66 888 of via info@ink.nl