EFQM Model – publicatie

Vanaf het moment dat het EFQM-model verscheen, was het een leidraad voor organisaties in en buiten Europa een leidraad voor de ontwikkeling van een cultuur van verbetering en innovatie. Dit model is eind 2019 ingrijpend vernieuwd. Door zijn actuele inhoud, inzichtelijke opbouw, nieuwe taal en frisse blik op trends, die onze wereld vormgeven, biedt het EFQM-model een moderne kijk op business excellence Het nieuwe EFQM-model is tot stand gekomen met betrokkenheid van het hele EFQM-netwerk. Bijna 2.000 veranderexperts uit meer dan 40 landen hebben deelgenomen aan de enquête, 24 interne workshops zijn georganiseerd en leiders van meer dan 60 verschillende organisaties zijn persoonlijk geïnterviewd. Daarnaast is een kernteam geformeerd waarin experts, medewerkers uit verschillende branches en vertegenwoordigers van de academische wereld hun bijdragen hebben geleverd. Het nieuwe model is getest in 24 organisaties, profit, non-profit, klein en groot. In Nederland ondersteunt INK.next organisatie bij de toepassing van het model.

 

 

EFQM-model EN

Since its inception, the EFQM Model has provided a blueprint for organisations across and beyond Europe to develop a culture of improvement and innovation. The model was radically renewed at the end of 2019. Now through the application of up-to-date content, insightful data, a new language and a fresh look at trends that shape our world, the EFQM Model provides a modern reflection of what good looks like right now, what business excellence is. To create the new EFQM Model EFQM surveyed nearly 2000 change experts from over 40 countries, spoke face to face with leaders in over 60 diverse organisations and created a core team of experts and contributors from across industries and academia. The Model has been tested in 24 organisations (profit sector, non-profit sector, small and large). In The Netherlands INK.next supports organisations applying the new EFQM Model.

 

EFQM-model

EFQM-model

Op 23 oktober 2019, tijdens het EFQM Forum in Helsinki, is het nieuwe model van de European Foundation for Excellence (EFQM) gelanceerd. Door zijn actuele inhoud, inzichtelijke data, nieuwe taal en een frisse blik op megatrends, biedt het model een moderne kijk op wat op dit moment wordt verstaan onder excellent ondernemen.

Het model is gebaseerd op een uitgebreide survey onder ruim 2.000 professionals en managers uit meer dan 40 landen. Daarnaast stoelt het op interviews met meer dan 60 leiders uit diverse branches. Voorts op inzichten van EFQM-expertgroepen, bestaande uit vertegenwoordigers uit de wetenschap, de profit en non profit sector. Ook vanuit Nederland hebben we aan de ontwikkeling van het nieuwe model bijgedragen.

Vóór de lancering hebben 24 organisaties het model getest op bruikbaarheid. De verscheidenheid in rollen en posities van de betrokken deelnemers en organisaties in het ontwikkelproces heeft enorm bijgedragen aan de relevantie van het nieuwe model.

Uiteraard is het niet bij een actualisering van het ‘oude’ model gebleven. Dat zou geen recht doen aan de nieuwe uitdagingen waar organisaties voor staan. Het nieuwe model is opgebouwd uit 3 elementen. 

Ten eerste Richting, met als aandachtsgebieden Bestaansreden, Visie en Strategie (1) en Organisatiecultuur en Leiderschap (2). 

Ten tweede Uitvoering, met als aandachtsgebieden Belanghebbenden actief betrekken (3), Duurzame waarde creatie (4) en het Aanjagen van prestaties en transformatie (5).

Ten derde Resultaten, met als aandachtsgebieden Percepties van belanghebbenden (6) en Prestaties en transformatie stimuleren (7).

Via onderstaande buttons kunt u de uitgebreide en de beknopte versie van het EFQM-model bestellen

INK•next droeg bij aan de ontwikkeling van het nieuwe #EFQM-model dat in 2020 werd gelanceerd.

Veel van de Nederlandse inbreng vinden we terug in het model. Toch ontbrak er iets: een opvolger voor de INK-Positie en Ambitiebepaling met zijn ontwikkelingsfasen.

Die is er nu. Het INK creëerde gebaseerd op het EFQM-model een nieuwe positiebepaling en een nieuw ‘fase-model’.

Onder de naam INK•next scan is een web-based tool ontwikkeld. Uitdagend voor iedereen die zijn organisatie wil verbeteren en vernieuwen.

Mooi artikel door Ruud Stassen op Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK)