Pilot Omgevingsdienst Flevoland, Gooi en Vechtstreek (OFGV) blog 2

De Omgevingsdienst Flevoland, Gooi en Vechtstreek bereidt zich voor op de invoering van de nieuwe Omgevingswet. Omgevingsdiensten moeten transformeren van toetsende milieudiensten naar pro-actieve organisaties die een verbindende rol vervullen tussen sectoren. Om die nieuwe rol te kunnen oppakken, zijn een cultuurverandering en nieuwe competenties nodig. Maar ook de verhouding tot de gemeenten zal moeten veranderen. OFGV gebruikt het EFQM-model als leidraad bij deze transformatie. 

De belangrijkste trends voor OFGV, die van invloed zijn op de organisatie, zijn geïnventariseerd.  Een contextanalyse is inmiddels opgesteld en een viertal toekomstige scenario’s zijn geformuleerd en uitgewerkt door vier teams. Scenario’s, die richtinggevend zijn voor de uitwerking van de ambitie en strategie van OFGV. Praten over toekomstscenario’s is inspirerend, maar uitwerking in beelden prikkelt pas echt de verbeeldingskracht. Pakkende filmfragmenten zeggen meer dan duizend woorden.

De volgende stap is om de ambitie en de vertaling daarvan in een strategie meer specifiek in te kleuren, waarbij concreet gekeken wordt naar de belangen van opdrachtgevers (gemeenten en provincie), bedrijven en burgers.

Een proces waarbij alle medewerkers betrokken zijn en ze worden uitgedaagd om samen met belanghebbenden de toekomst van OFGV inhoud en vorm te geven. Een uitdagend en stimulerend leerproces.

De OFGV is dé dienst die in Flevoland en Gooi en Vechtstreek, adequaat uitvoering geeft aan vergunningverlenings-, toezicht- en handhavingstaken op het gebied van de fysieke leefomgeving. Denk daarbij aan natuur, geluid, luchtkwaliteit, bodem, luchtvaart, asbest, vuurwerk, zwemwater en het omgevingsrecht. Op deze terreinen brengt de dienst ook adviezen uit aan opdrachtgevers, bedrijven en inwoners. De opdracht hiervoor is verstrekt door de deelnemende gemeenten en provincies

Pilot Wittenburg Group Blog 2

Wittenburg Group is een innovatief familiebedrijf dat de ambitie heeft een excellente organisatie te worden. De organisatie zet daarvoor het nieuwe EFQM-model in. Ondersteund door het INK. Voor beide organisaties een mooie kans: Wittenburg Group krijgt de meest actuele benadering voor business excellence ter beschikking. Het INK kan deze nieuwe benadering toepassen in een vooraanstaand bedrijf dat goed presteert,  maar de lat voor zichzelf hoger willen leggen.

Jeroen Vaartjes, Global Quality Assurance Manager Wittenburg Group en Ruud Stassen Counsel INK•next doen verslag van de pilot voor de toepassing van het EFQM-model bij Wittenburg Group.

Ruud: Na een online start eindelijk een live ontmoeting met het team van Wittenburg Group, in een wijkcentrum keurig met handhaving van de 1,5 meter regel!

Iedereen had serieus werk gemaakt van de voorbereidingsopdracht. De opdracht ging over megatrends en welke invloed die hebben op Wittenburg Group. Welke dat zijn? Denk aan toenemende regeldruk, tekort aan vaardigheden en automatisering, systemen van zelfsturing, deeleconomie, geopolitieke onzekerheid, demografische diversiteit, digitale disruptie en milieucrises.

Opvallend hoe iedereen vanuit zijn eigen plek in de organisatie andere elementen naar voren haalt. Het was mooi om te zien hoe naast bedreigingen ook veel kansen werden ontdekt. Dat past bij de cultuur van de organisatie. Bijvoorbeeld: demografische diversiteit en vergrijzing kunnen het lastiger maken om personeel te vinden, maar bieden tegelijkertijd kansen voor nieuwe producten in het segment van de gezondheidszorg. En de schaarste aan grondstoffen kan een impuls geven aan de ontwikkeling van bio-based plastics en recycling. Dat zijn maatschappelijk relevante onderwerpen waar Wittenburg Group warm voor loopt!

Jeroen: Inderdaad bedreigingen en kansen lopen vloeiend in elkaar over, dat is typerend voor de  Wittenburg Group. We zijn een innovatief bedrijf met veel aandacht voor Research & Development en New Business Development, wat maakt dat we behendig zijn. En ondanks dat was het goed om hier bewust bij stil te staan. Het leverde, in deze gezamenlijkheid en door de brug naar onze visie te maken, een beter begrip van onze context op.

Ruud: Ook mooi was het kijken naar de waarde voor je belanghebbenden. Dus niet kijken vanuit je eigen activiteiten, maar vanuit de belanghebbende en wat je voor hem/haar betekent. Het leverde een goede inventarisatie van waarde op. En ja, ook een inventarisatie van belanghebbenden en hun belangen.

Jeroen: Dit was best lastig. Het ontwikkelteam omvat een groot deel van de processen bij Wittenburg Group en is daarmee divers. Niet ieder proces is van nature georiënteerd op de buitenwereld en staat daarmee in contact. Ineens wordt gevraagd om van buiten naar binnen te kijken en te denken in waarde. Een leermoment om te beseffen dat onze activiteiten afgestemd dienen te zijn op deze waarde en om met de belanghebbenden daarover in gesprek te gaan.

Ruud: Winst is dat je met elkaar naar de organisatie kijkt. Dat afdelingsgrenzen er even niet toe doen. Je kijkt samen naar het geheel. Je voert een gesprek vanuit alle betrokken disciplines.

Jeroen: Belangrijk om dit moment te creëren, voordat we door kunnen naar de volgende sessie.

Ruud: ik verheug me al op de volgende sessie. Daarin staat de ambitie van Wittenburg Group centraal. Welke scenario’s zijn er voor de toekomst en hoe willen we daarop inspelen? Wat mag gaan ten koste van wat?

Jeroen: Het is in dit transformatie proces een bepalend moment. Ik kijk daar naar uit! De input van sessie 1, 2 en 3 maakt de contouren voor de komende periode zichtbaar, om dan vervolgens naar de inrichting van de organisatie te gaan kijken.

Wittenburg Group ontwerpt en fabriceert sinds 1902 klant specifieke polymeer compounds. Het bedrijft opereert in een strikt gereguleerde en risicomijdende (wereldwijde) markt zoals de automotive en voor medische applicaties. Een context die vraagt om continue verbeteren principes. De omgang met de omgeving, het mijden van risico’s en instrumenten om continue beter te worden, worden ondersteund door de missie: ‘We improve the quality of life by creating innovative materials’. De in totaal ongeveer 125 medewerkers werken dagelijks aan de productmerken Cawiton en Witcom. Klanten worden ondersteund vanuit 3 expertise centra: Zeewolde (NL), Etten-Leur (NL) en Zhuhai (China).

Vooruitblik INKnext

Het kernteam heeft afgelopen maanden, met input van co-creatoren, een framework opgesteld voor het nieuwe INK.next model, waarmee de basis staat. Door middel van maturity denken wordt een verdieping gegeven op het vernieuwde EFQM-model. Komende zomer wordt het framework verder ingevuld en uitgewerkt. Om aan de wens van de co-creatoren tegemoet te komen, laten we het detailniveau van de EFQM bullets los en geven we een toelichtende beschrijving van de levels per deelgebied. 

 

Op 11 september zal er weer een co-creatorsessie plaatsvinden, waar het werk dat in de zomer is verzet, wordt getoetst. Zijn de omschrijvingen helder en compleet? Is het inderdaad het juiste detailniveau voor een organisatie om business excellence te meten, te bepalen of te bereiken? Met de antwoorden op deze vragen wordt in het najaar de laatste invulling gegeven aan het nieuwe INK•next model. De geplande workshops komen hiermee te vervallen.

Het uitgangspunt blijft dat co-creatoren hun ervaringen, casussen en feedback kunnen geven. Dit wordt onderdeel van het eindproduct. Tijdens het Launching Event op 8 december presenteren we het nieuwe INK•next model aan bekende en nieuwe belanghebbenden.

Het vernieuwde EFQM-model

Op de laatste maandag van juni organiseerden INK en NEN een webinar over het EFQM-model. Ruim zestig deelnemers werden door Ruud Stassen van Stichting INK bijgepraat over dit nieuwe Europese model voor excellent ondernemen dat eind 2019 is gepubliceerd. Om de Nederlandse belangstellenden te helpen met het begrijpen en toepassen van dit model heeft INK tezamen met het Koninklijk Nederlands Normalisatie-instituut, NEN, een set aan instrumenten ontwikkeld en werken zij aan een Nederlandse ‘vertaling’: INKnext.

Als introductie stelt Ruud Stassen dat de lat voor organisaties momenteel hoog ligt. De historische focus van kwaliteitsmanagement op producten is inmiddels verlegd naar het huidige procesdenken, maar moet zich in de toekomst richten op relaties. In de huidige wereld, die wordt gekenmerkt door volatiliteit, onzekerheid, complexiteit en ambiguïteit (VUCA), ziet men, afhankelijk van het perspectief waaruit men kijkt, elke keer een andere werkelijkheid. Kwaliteitsmanagementsystemen dienen historisch gezien als intern diagnose-instrument of als externe erkenning. Maar ook steeds meer als kader voor een transformatie van de organisatie en hulpmiddel voor succesvol veranderen.

Lees het artikel

Op 18 augustus verzorgt Ruud Stassen van 10.00 tot 11.00 uur nog een keer het webinar over het vernieuwde EFQM-model. Aan deelname aan dit webinar zijn geen kosten verbonden. U kunt zich hier direct inschrijven.

Omgevingsdienst Flevoland, Gooi en Vechtstreek aan de slag met het nieuwe EFQM-model

De Omgevingsdienst Flevoland, Gooi en Vechtstreek is als eerste publieke organisatie in Nederland aan de slag met het nieuwe EFQM-model. De dienst gebruikt het model om beter inzicht te krijgen in de behoeften van haar belanghebbenden en hoe zij daar met haar kennis en kunde op in kan spelen. Er is inmiddels een contextanalyse opgesteld. Daarin is aandacht besteed aan de belangen van opdrachtgevers (gemeenten en provincie), bedrijven en burgers. Daarnaast zijn de belangrijkste trends geïnventariseerd, die van invloed zijn op de organisatie.

Het EFQM-model dient ook als leidraad voor de verdere ontwikkeling van de organisatie. Zowel de ervaringen van de toepassing als ook de specifieke implementatiestappen en tools die gebruikt zijn zullen input zijn voor het INK.next model later dit jaar.

Over de Omgevingsdienst Flevoland, Gooi en Vechtstreek

De OFGV is dé dienst die in Flevoland en Gooi en Vechtstreek, adequaat uitvoering geeft aan vergunningverlenings-, toezicht- en handhavingstaken op het gebied van de fysieke leefomgeving. Denk daarbij aan natuur, geluid, luchtkwaliteit, bodem, luchtvaart, asbest, vuurwerk, zwemwater en het omgevingsrecht. Op deze terreinen brengt de dienst ook adviezen uit aan opdrachtgevers, bedrijven en inwoners. De opdracht hiervoor is verstrekt door de deelnemende gemeenten en provincies. 

EFQM model

Wittenburg Group en INK.next samen op weg naar Excellence!

Jeroen Vaartjes, Global Quality Assurance en Business Excellence Manager Wittenburg Group en Ruud Stassen Counsel INK.next doen verslag van de pilot voor de toepassing van het EFQM-model bij Wittenburg Group.

De Wittenburg Group ontwerpt en fabriceert sinds 1902 klant specifieke polymeer compounds. Het bedrijft opereert in een strikt gereguleerde en risicomijdende (wereldwijde) markt zoals de automotive en voor medische applicaties. Een context die vraagt om continue verbeteren principes. De omgang met de omgeving, het mijden van risico’s en instrumenten om continue beter te worden, worden ondersteund door de missie: ‘We improve the quality of life by creating innovative materials’. De in totaal ongeveer 125 medewerkers werken dagelijks aan de productmerken Cawiton en Witcom. Klanten worden ondersteund vanuit 3 expertise centra: Zeewolde (NL), Etten-Leur (NL) en Zhuhai (CN).

Ruud: Het was een aparte start van de pilot. Online aftrappen met vijftien vertegenwoordigers van Wittenburg Group. Een middag lang intensief elkaar discussiëren, terwijl ik de meeste van hen nog nooit ‘live’ had gezien.

Jeroen: Het was in deze tijd, met beperkingen vanuit Corona, een ongewone start. Ruud en ik zijn na enige aarzeling toch maar digitaal gestart. We hebben immers een ambitie uitgesproken om – ondanks dat we genoeg hebben om trots op te zijn – nog beter willen worden. Deze ambitie, en ook nog de regie houden bij zulke hoge marktverwachtingen, is onderdeel van onze strategie geworden; dan wil je de klus ook oppakken en niet op de lange baan schuiven.

Ruud: Ik heb het EFQM-model toegelicht en Jeroen heeft bij elk aandachtsgebied de koppeling gelegd met reeds genomen initiatieven in de organisatie, zoals de One paper strategy, de onlangs herziene missie en visie en ook de Failure Mode Effect Analysis. Ik verwacht dat we de samenhang tussen deze initiatieven kunnen versterken.

Jeroen: Tijdens de uitleg van het model komen termen voorbij die niet voor iedereen vanzelfsprekend waren. Toch denk ik dat we met de nodige nazorg wel iedereen hebben kunnen bereiken. Je moet dan ook praktisch zijn. Bij onduidelijkheid hebben we extra digitale meetings ingericht om aanvullende informatie te geven. Een speciaal ingerichte intranetomgeving biedt ruimte om voortdurend in het traject informatie te delen. Eerlijk gezegd denk ik dat we hiermee door blijven gaan, hoe vertalen we het naar onze woorden en onze werkpraktijk? Onze medewerkers vragen hier ook nadrukkelijk om; we moeten onze eigen taal ontwikkelen.

Jeroen: Ruud zei het al, naast de uitleg van het model is ook compilatie van lopende initiatieven gegeven. Zodra je in een assessmenttraject opmerkt dat er verbeterkansen aanwezig zijn, dan wacht je niet tot het traject start. Je start al met verbeteren, gewoon omdat het nodig is. Ik vind juist die combinatie bijzonder krachtig. Wat dan ontstaat, past in het bedrijf en past bij wie we zijn! Ik kom dit thema toch steeds weer tegen: beginnen met wat er al is. We hebben de mensen laten zien wat er al is (en dat is heel veel) en hoe de samenhang is. Nu meer mensen het model steeds beter begrijpen, kunnen we dit verder verstevigen en de blinde vlekken gaan invullen, wat ‘de regie krijgen’ verder gaat ondersteunen.

Ruud: In zes sessies willen we het EFQM-model introduceren, een contextanalyse opstellen, stilstaan bij de ambitie van de organisatie, performance en risk, cultuur en de relatie met belanghebbenden en tenslotte een sessie voor speciale thema’s. In de break-outrooms wordt open gesproken over de randvoorwaarden om van dit traject een succes te maken. Veel genoemd: duidelijk maken wat het oplevert, wat van iedereen wordt verwacht en iedereen gelegenheid geven aan te haken. Een mooi begin …… en een uitdaging!’

Jeroen: Wat veel aandacht heeft gekregen, is het leren veranderen. Het einddoel is duidelijk, maar de weg ernaar toe en ook ruimte om te praten over schrikbeelden hoort daarbij. Iets waar we steeds op gaan reflecteren. Zien we allemaal de voordelen, of zijn er ook zorgen? Juist die dialoog is erg interessant; hoe vinden we invulling voor dilemma’s? Blijven we nog wel bij onze eigen identiteit (nuchter)? Maar dit alles zonder de klantwens niet te verliezen. Kortom de regie over onze strategie houden! Het EFQM model biedt juist alle gelegenheid om deze puzzel verder in te vullen.

EFQM model

Korte beschrijving van de publicatie: Het EFQM-model

Vanaf het moment dat het EFQM-model verscheen, was het model een leidraad voor de ontwikkeling van een cultuur van verbetering en innovatie voor organisaties in en buiten Europa. Dit model is eind 2019 ingrijpend vernieuwd. Door zijn actuele inhoud, inzichtelijke opbouw, nieuwe taal en frisse blik op trends, die onze wereld vormgeven, biedt het EFQM-model een moderne kijk op business excellence.

 

Deze publicatie biedt:

  1. Inleiding tot het EFQM-model
    • Achterliggende principes
    • Onderzoeksbevindingen waarop het is gebaseerd
    • Uitgangspunten en structuur
  2. Het EFQM-model
    • Beschrijving van de drie hoofdbestanddelen van het model: Richting, Uitvoering en Resultaten
    • Beschrijving van de zeven aandachtsgebieden:
      1. Bestaansreden, Visie en Strategie
      2. Organisatiecultuur en Leiderschap
      3. Belanghebbenden actief betrekken
      4. Duurzame waardecreatie
      5. Prestaties en transformatie stimuleren
      6. Percepties van belanghebbenden
      7. Strategische en operationele prestaties
    • Beschrijving van de deelgebieden
      Elk aandachtsgebied is uitgewerkt in een aantal deelgebieden; deze bestaan naast een tweeregelige typering uit voorbeelden die weergeven wat uitmuntende organisaties op het betreffende deelgebied doen.
  3. RADAR-beoordelingsmethodiek
    • Inleiding
    • RADAR roepassen op Richting en Uitvoering
    • RADAR toepassen op Resultaatgebieden
    • Scoring met de RADAR- matrices
  4. Verklarende woordenlijst
  5. Dankwoord
  6. Verdere ondersteuning

 

Het nieuwe EFQM-model is tot stand gekomen met betrokkenheid van het hele EFQM-netwerk. Bijna  2.000 veranderexperts, uit meer dan 40 landen, hebben deelgenomen aan de enquête, 24 interne workshops zijn georganiseerd en leiders van meer dan 60 verschillende organisaties zijn persoonlijk  geïnterviewd. Daarnaast is een kernteam geformeerd,waarin experts, medewerkers uit verschillende branches en vertegenwoordigers van de academische wereld hun bijdragen hebben geleverd. Het nieuwe model is getest in 24 organisaties, profit, non-profit, klein en groot.

In Nederland ondersteunt INK.next organisaties bij de toepassing van het model.

 

Klik hier  om de verkorte versie van het EFQM-Model te downloaden

EFQM model

Wittenburg Group en INK.next samen op weg naar Excellence

Op 1 mei hebben Anne Looije-Traa, adjunct-directeur Wittenburg Group en Harold Pauwels, Business Unit Manager NEN  namens INK.next een samenwerkingsovereenkomst gesloten. INK.next gaat Wittenburg Group ondersteunen bij het realiseren van haar strategische koers en maakt daarbij gebruik van het nieuwe model voor organisatieontwikkeling van de European Foundation for Quality Management (EFQM). In het kader van de samenwerking zal Wittenburg Group voor INK.next een pilotrol op zich nemen. De organisatie is -naast Signify dat aan de testfase van het EFQM-model heeft meegewerkt- de eerste Nederlandse onderneming die met het model aan de slag gaat.

Anne Looije-Traa: ‘Wittenburg Groep stelde altijd al hoge eisen aan haar eigen performance, maar bij de recente aanscherping van onze strategie hebben we de lat hoger gelegd en expliciet uitgesproken dat we een excellente organisatie willen zijn. We verwachten dat INK.next en de toepassing van het nieuwe EFQM-model ons daarbij zullen helpen.’

‘Voor INK.next is Wittenburg Group een heel mooie ontwikkelpartner. De onderneming is innovatief,  heeft aansprekende klanten en is internationaal actief. Daar komt bij dat het een familiebedrijf is dat snel en wendbaar in de markt opereert’, aldus Harold Pauwels. 

Jeroen Vaartjes, Global Quality Assurance Manager, geeft het ontwikkeltraject vorm namens Wittenburg Group. Zijn ambitie:  ‘De regie nemen in transformeren, diepgaand verbeteren en het leveren van waarde, business excellence!’

Ruud Stassen zal het ontwikkeltraject vanuit INK.next begeleiden. ‘Een mooie uitdaging om de kracht van INK.next en het nieuwe EFQM-model in te kunnen zetten in een organisatie met ambitie en de bereidheid om samen te leren. Een uitdaging om excellent te presteren ook voor INK.next’, zo vindt hij.

Jeroen Vaartjes en Ruud Stassen zullen vanaf deze maand u als lezer via een blog op de hoogte houden van de reis van Wittenburg Group en INK.next naar business excellence. Op naar de eerste mijlpaal!

EFQM model

INK.next gaat gewoon door!

Op 13 mei jl. waren de co-creators INK.next bijeen. Online wel te verstaan. De co-creators zijn vertegenwoordigers uit profit en non-profit bedrijven en adviseurs, die samen met NEN, INK en INK-partners vormgeven aan INK.next. Op basis van de inbreng van de co-creators uit de eerste bijeenkomst op 20 februari, is het kernteam INK.next aan de slag gegaan.

Op 13 mei heeft het kernteam een aanzet gegeven voor het nieuwe maturity-denken als opvolger van de bekende INK-fases/dimensies. Dit nieuwe maturity denken is, bij wijze van proef, uitgewerkt voor een aantal aandachtsgebieden. Het nieuwe maturity-denken moet uiteindelijk leiden tot een nieuw INK-model. Ook is ingegaan op de relatie tussen de HLS en Business Excellence (INK/EFQM) en de wijze waarop de twee benaderingen elkaar kunnen versterken. De twee benaderingen en het maturity-denken vormen met het EFQM model uiteindelijk de basis tot het nieuwe INK-model: INK.next.

Een greep uit de gespreksonderwerpen
De co-creators opperden de mogelijkheid om ook een light -versie van het model te ontwikkelen voor startende organisaties of voor het MKB. De co-creators waardeerden de voorzet voor het nieuwe maturity-denken, zeker als daar een compacte vorm voor wordt gevonden. Zij vroegen ook aandacht voor de veranderkundige vaardigheden van KAM-managers.

Op 4 juni ontmoeten co-creators en het kernteam elkaar weer. Nog steeds online, dat wel.

INK.next in ontwikkeling

Zes kernvragen voor ambitieuze organisaties

Organisaties met ambitie willen weten wat er speelt in hun ecosysteem. Ze verdiepen zich in de behoeften van klanten en andere stakeholders. Ze werken aan een cultuur van samenwerking en succes.  Wat gebeurt er in ons ecosysteem en spelen we daar snel genoeg op in? Wat wil de klant nu écht? Wat vergt toekomstgerichte samenwerking van het leiderschap en de cultuur in de organisatie? Hoe vinden we de balans tussen presteren in het nu en transformeren met het oog op de toekomst? En, wat leren we van onze data? (Wat) Moeten we eigenlijk veranderen? Met deze vragen worstelen leiders, managers en  professionals met ambitie. Goed nieuws: er is houvast te vinden.

Het product van INK, in samenwerking met NEN, INK.next, heeft tot doel om de oplossing en richting te bieden voor ‘excellent ondernemen in de 21ste eeuw’. Het uiteindelijke model biedt inspiratie en handvatten om bovenstaande kernvragen voor uw organisatie te beantwoorden. De kernvragen zijn afgeleid van onderzoek naar organisatieontwikkeling dat de European Foundation for Quality Management (EFQM) in ruim 40 landen heeft verricht onder leiders, managers en professionals. Op dit onderzoek heeft EFQM het nieuwe EFQM-model gebaseerd. Het is het meest actuele ontwikkelkader voor organisaties in een veranderende omgeving. 

Het EFQM-model fungeert als kader voor INK.next. Een geplande openbare workshop-cyclus kan vanwege de huidige crisis niet plaatsvinden. Maar, wij willen u in de tweede helft van het jaar wel antwoorden bieden op de vragen, die aansluiten aan op de aandachtsgebieden in het nieuwe EFQM-model zijn opgenomen. Houd dus de berichtgeving over INK.next in de gaten! 

Voor wie?
INK.next is voor professionals die verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van de kwaliteit binnen organisaties. Denk aan leiders, lijnmanagers, strategische kwaliteits-, commercieel, HR-, beleids- of financieel managers, change agents en consultants.

Informatie en aanmelden
Wilt u meer informatie over INK.next of het nieuwe EFQM-model? Neem dan contact op met Ruud Stassen r.stassen@ink.nl.