De OFGV: Control en risicomanagement

 

De Omgevingsdienst Flevoland, Gooi en Vechtstreek is als eerste publieke organisatie in Nederland aan de slag met het nieuwe EFQM-model. De dienst gebruikt het model om beter inzicht te krijgen in ontwikkelingen binnen de samenleving (gezonde leefomgeving) en de (toekomstige) behoeften van haar belanghebbenden. OFGV anticipeert daarmee om de invoering van de omgevingswet 2022.

De belangrijkste trends voor OFGV, van invloed op de organisatie, zijn geïnventariseerd. En nadat een contextanalyse is opgesteld en vier toekomstige scenario’s zijn geformuleerd, heeft OFGV tijdens een bossessie een aantal stakeholderanalyses gemaakt in het licht van het gewenste scenario en de strategische ambitie. Teamleiders en accounthouders gaven aan dat het hen veel inzicht bracht om per stakeholder na te denken over een op maat gesneden aanpak. Een aanpak die de strategie heel concreet inkleurt en richt. De uitwerking van deze aanpak krijgt nu een vervolg in kleinere sub-teams. Samen werkt men zo heel concreet aan de strategie en aan draagvlak voor de te maken keuzes.

Tijdens het vervolg heeft OFGV haar strategie verder aanscherpt en uitgewerkt. Wat betekent de strategische ambitie voor benadering van de stakeholders en de werkwijze binnen de interne organisatie? Welke ( vooral) strategische risico’s zien, waarbij twee perspectieven uitgewerkt zijn, namelijk:

  • De betekenis van Control (proactieve alertheid en beheersing) gericht op het bereiken van de strategische ambitie van OFGV, de daarbij behorende doelstellingen (proactief acteren richting de toekomst)en huidige en gewenste hard- en softcontrols.
  • Welke (risico) factoren staan mogelijk het bereiken van de ambitie OFGV en doelen in de weg en wat kunnen we daaraan doen c.q. op anticiperen? Bij deze laatste vraag is vooral de nadruk gelegd op eventuele strategische risico’s voor de eigen organisaties en inzicht in de strategische risico’s van de stakeholders.

Ter voorbereiding heeft OFGV haar risico’s in beeld gebracht en het huidige risicomanagement onder de loep genomen.

De volgende stap is om op basis van de geformuleerde strategie, analyse van de stakeholders en verdieping in de belangen en strategische risico’s te onderzoeken op welke wijze risicomanagement verder kan worden vormgegeven en welke ondersteuning daarbij vanuit de interne organisatie gewenst is.

De OFGV is dé dienst die in Flevoland en Gooi en Vechtstreek, adequaat uitvoering geeft aan vergunningverlenings-, toezicht- en handhavingstaken op het gebied van de fysieke leefomgeving. Denk daarbij aan natuur, geluid, luchtkwaliteit, bodem, luchtvaart, asbest, vuurwerk, zwemwater en het omgevingsrecht. Op deze terreinen brengt de dienst ook adviezen uit aan opdrachtgevers, bedrijven en inwoners. De opdracht hiervoor is verstrekt door de deelnemende gemeenten en provincies.

 

INK•next – Managementgids voor excellent ondernemen gepubliceerd

Op 8 december is INK•next – Een managementgids voor excellent ondernemen door INK en NEN gepresenteerd. INK•next is gebaseerd op het nieuwe EFQM model (European Foundation for Quality Management), dat een beschrijving geeft van excellente organisaties.

INK•next maakt die beschrijving tastbaarder en toepasbaarder voor verschillende typen organisaties of rollen die zij in hun ecosysteem spelen. Daar waar EFQM een eindstation van een excellent presterende onderneming geeft, is het met INK•next concreter en tastbaarder gemaakt hoe een organisatie business excellence kan bereiken.

Door veranderingen in de maatschappij, moet er opnieuw nagedacht worden over de kwaliteit van organisaties. Organisaties en individuen zijn steeds nauwer met elkaar verbonden, onder andere door digitale informatiestromen. Hierdoor wordt steeds zichtbaarder hoe afhankelijk organisaties van elkaar zijn. Het netwerk waar een organisatie in opereert en hoe hier een waarde aan toegevoegd kan worden, is steeds belangrijker als er gewerkt wordt aan de kwaliteit van een organisatie. Het is belangrijk dat organisaties wendbaar moeten zijn om een crisis het hoofd te bieden en ook de veerkracht te hebben om de noodzakelijke veranderingen aan te gaan

Zowel INK als NEN hebben deze ontwikkelingen gezien en besloten om samen een beeld te vormen van excellent ondernemen. Hieruit is het initiatief INK•next ontstaan. Met de goede dingen uit het voormalige INK-model en het EFQM model als basis, is een concept neergelegd dat een organisatie weer geheel toekomstbestendig kan maken.

Inhoud INK•next

Organisaties die aan de slag willen met business excellence kunnen hiervoor gebruik maken van INK•next. Het concept biedt verschillende handvatten:

  • Een inleiding met uitleg over EFQM en de ISO-managementsysteemsystematiek die basis zijn voor INK•next (hoofdstuk 1);
  • Een beschrijving van excellent ondernemerschap voor vier organisatietypen die een organisatie een spiegel kunnen voorhouden en die de mogelijkheid geven om in de eigen organisatie het gesprek aan te gaan (hoofdstuk 2);
  • Vier treden gerelateerd aan resultaten en informatie. Een organisatie kan vaststellen op welke wijze zij resultaten nu gebruikt om te leren en te sturen en welke perspectieven er zijn (hoofdstuk 2);
  • Een ontwikkelpad om vorm te geven aan excellent ondernemen (hoofdstuk 3).

Een puntsgewijze variant om als scan voor de huidige status te gebruiken komt later online beschikbaar.

Voor wie?
INK•next is er voor professionals die zich in verschillende lagen van de organisatie bevinden. Dit kan directieniveau zijn, (lijn)management of

medewerkers organisatie ontwikkeling. Betreft de functies zijn er mogelijkheden voor bijvoorbeeld kwaliteitsmanagers, verandermanagers of (strategisch) adviseurs. Het gaat om professionals die in het verleden gebruik maakten van EFQM en/of INK of die voor het eerst aan de slag willen met business excellence.

Meer informatie
Bestellen van INK•next kan via www.nen.nl/inknext. Voor informatie over de ontwikkeling van INK•next, neem contact op met Ruud Stassen, via ink@nen.nl.

Wat biedt INK.next u in 2021?

INK•next ‘Een managementgids voor excellent ondernemen’ biedt organisaties handvatten om aan de slag te gaan met business excellence.

INK•next bevat verschillende handvatten:

  • Een inleiding met uitleg over EFQM en de ISO-managementsysteemsystematiek die basis zijn voor INK•next (hoofdstuk 1)
  • Een beschrijving van excellent ondernemerschap voor vier organisatietypen die een organisatie een spiegel kunnen voorhouden en die de mogelijkheid geeft om in de eigen organisatie het gesprek aan te gaan (hoofdstuk 2);
  • Vier treden gerelateerd aan resultaten en informatie. Een organisatie kan vaststellen op welke wijze zij resultaten nu gebruikt om te leren en te sturen en welke perspectieven er zijn. omgaan (hoofdstuk 2);
  • Een ontwikkelpad om vorm te geven aan excellent ondernemen. (hoofdstuk 3).

In 2021 zal INK•next verschillende aanvullende producten en diensten introduceren om het werken met en het implementeren van INK•next te ondersteunen.

Quickscan en webtool INK•next
Excellent ondernemen is geen trucje om een eenvoudig te leren of te kopieren. Het vereist zeflkennis, kennis van de eigen organisatie en kennis van het ecosysteem waar men zich in bevindt om een route uit te kunnen stippelen. Voor het bealen van een goed beeld is informatie uit de organisatie noodzakelijk. NEN ontwikkelt een digitale tool die een organisatie de mogelijkheid biedt informatie te verzamelen, te analyseren en op een overzichtelijke manier te presenteren en te delen. Daarbij worden twee werkwijzes ondersteunt. Een quick scan om een algemeen beeld te vormen en een gedetailleerde scan die u helpt een volledig beeld te vormen.

INK•next community
De INK•next community wil een platform zijn om scenario’s, ideeën, trucs en ervaringen te delen en/of vragen te stellen aan vakbroeders. In 2020 is er bij een aantal bedrijven pilots gestart met de implementatie van EFQM en INK•next. Deze pilots bij Wittenburg Group, de Omgevingsdienst Flevoland, Gooi- & Vechtstreek maken gebruik van het EFQM-model in combinatie met het ontwikkelpad dat is ontworpen in het kader van INK•next. De eerste ervaringen met het EFQM-model en het ontwikkelpad van INK•next zijn positief. De pilots bieden concrete handreikingen voor andere organisaties. Overigens was Signify (voorheen Philips Lighting) partner van EFQM in de ontwikkeling van het EFQM-model. Als meer organisaties zich in INK•next gaan verdiepen en ermee aan de slag gaan, kan de community zelf vaststellen: wat men wil delen, met wie men daarover in gesprek wil gaan en welke informatie men zoekt.

Trainingen,
Implementatie van INK.next vereist kennis en vaardigheden. INK.next heeft een portfolio aan (bedrijfs)trainingen die u ondersteunen met INK.next aan de slag te gaan of u professionaliteit als assessor aan te scherpen.

Aanvullend op de scans en web-community starten we in 2021 met (bedrijfs)trainingen, workshops en webinars om adviestrajecten en natuurlijk de uiteindelijke mogelijkheid om een organisatie-assessment uit te voeren.

Adviestrajecten en assessments
INK.next en haar netwerk aan partners kunnen u ondersteunen als u aan de slag wilt gaan met INK.next of als u uw eigen beeld van de organisatie wilt laten toetsen door een onafhankelijke derde via een assessment.

Wittenburg Group – blog 4

Wittenburg Group is een innovatief familiebedrijf dat de ambitie heeft een excellente organisatie te worden. De organisatie zet daarvoor het nieuwe EFQM-model in. Ondersteund door het INK. Voor beide organisaties een mooie kans: Wittenburg Group krijgt de meest actuele benadering voor business excellence ter beschikking. Het INK kan deze nieuwe benadering toepassen in een vooraanstaand bedrijf dat goed presteert, maar de lat voor zichzelf hoger willen leggen.

 

Jeroen Vaartjes, Global Quality Assurance Manager Wittenburg Group en Ruud Stassen Counsel INK•next doen verslag van de pilot voor de toepassing van het EFQM-model bij Wittenburg Group.

Ruud: In de eerste drie ontwikkelsessies hebben we vooral naar Wittenburg Group gekeken vanuit de omgeving van de organisatie. We brachten trends en stakeholders in kaart. De afdeling Sales heeft daar analyses per markt aan gekoppeld. We stelden scenario’s op voor de toekomst. Focus ligt in lijn met de ambitie van Wittenburg om bij te dragen aan een circulaire economie. In de vierde Ontwikkelsessie hebben we ons gericht op de processen binnen de organisatie. Hoe werken we samen in het traject van Prospect to Order? Hoe doen we dat in het traject van Order to Cash? Over de grenzen van afdelingen heen.

Jeroen: De buitenwereld geeft veel informatie af, we hebben dit geprobeerd te kaderen in scenario’s. Nu de Wittenburg Group het speelveld steeds helderder voor ogen krijgt kunnen we met nieuwe informatie kritisch kijken naar de interne organisatie. Geeft het management systeem van de Wittenburg Group genoeg inzicht over de nieuwe thema’s en hoe zit het met de strategische en operationele processen en de regie oppakken? Nieuwe informatie vraagt altijd om een herijking, hoort dat niet bij Business Excellence; het goed willen doen of nog beter?

Ruud: We gebruikten in de vierde sessie de Brown Paper-techniek om inzichtelijk te maken hoe de samenwerking tussen afdelingen verloopt. Het is een mooie manier om te ontdekken waar knelpunten zitten en hoe je elkaar kunt helpen. Veel aandacht ging uit naar de informatiestromen tussen afdelingen en naar het benutten van data bij het verbeteren van de bedrijfsvoering

Jeroen/(suggestie): Inderdaad, een Brown Paper sessie levert vaak mooi inzichten op. We hebben opnieuw gemerkt dat de organisatie verbeteren in het DNA heeft zitten. Als we het hebben over veranderen naar een  holistisch speelveld dan liggen er nu twee duidelijke perspectieven. Enerzijds een interne verbeterwens en het toevoegen van een outside in benadering aan Management en Strategie. We waren al begonnen met het gebruiken van het Ink-managementmodel als basis voor een Jaarplan voordat we startten met dit ontwikkeltraject. We merken dat we in dat jaarplan vooral een intern focus hebben en dat in het ontwikkeltraject op basis van het EFQM-model daar een sterke externe focus aan toe wordt gevoegd. We kijken naar onze prestaties vanuit de eisen en behoeften van stakeholders. En vanuit onze eigen ambities natuurlijk, de Brown Paper gaf de handvatten hiervoor! 

Ruud: We merken dat het energie geeft om over het eigen werk te praten. Dat houden we vast voor het vervolg. We gaan de volgende sessie weer openen met een overzicht over het traject, zodat iedereen de stappen die zijn gezet en nog worden gezet, kan plaatsen. 

Jeroen: We gaan de puzzel leggen om externe thema’s te verbinden aan interne verbeterwens en andersom, zonder daarbij de regie te verliezen. De eerste contouren tekenen zich al af, het wordt tijd voor ontwikkelsessie 5!

Terugblik INK.next co-creatoren sessie 11 september

Sinds de vorige co-creatorsessie eind juni, heeft het kernteam drie varianten uitgewerkt van de levelstructuur voor het nieuwe INK.next model: een puntsgewijze variant, een uitgebreide omschrijving van de levels per aandachtsgebied en een korte variant.

Voorafgaand aan de co-creatorsessie van 11 september ontvingen de deelnemers deze uitwerkingen. Om de discussie hierover vorm te geven zijn er drie polls opgesteld. Op de vraag: “in hoeverre vind je de teksten met beschrijving van de levels sprekend?” werd verschillend gereageerd. Enkele opmerkingen over de tekst waren dat de teksten nog niet eenduidig zijn en soms een hoog abstractie niveau hebben. Dit wordt hopelijk opgelost door de redactieslag die nog gemaakt wordt door NEN.

Daarnaast komen uit het gesprek verschillende gebruiksbehoeftes naar voren. De één heeft meer behoefte aan de puntsgewijze variant, de ander gebruikt het liefste de lange brief. Het aanbieden van de verschillende varianten als integraal onderdeel van INK.next lijkt dus nuttig. Daarnaast werd ook de tip gegeven om de teksten visueel te maken, wat zou leiden tot meer sprekende tekst.

Uit reacties op de tweede vraag, “in hoeverre zie je direct een organisatie of afdeling voor je wanneer je de levelbeschrijving leest?”, kon worden uitgelezen dat dit vooral afhangt van hoe je een organisatie bekijkt: top-down of bottom-up. Poll 3, “dit INK.next model is hét ontwikkelmodel voor business excellence voor de komende tien jaar” is met opzet erg stellig geformuleerd. Hierdoor lagen de antwoorden op deze poll het meeste uit elkaar. Sommigen konden zich hier niet helemaal in vinden, anderen juist wel. De uitleg lag wat minder uit elkaar: “relevant model, past in de tijdsgeest” vs. “De wereld gaat zó snel. Ik zou er nog meer in geloven als INK een levend model wordt waarbij het continu mee evalueert met wat de wereld van ons vraagt.” Onder de streep was iedereen het met elkaar eens dat INK.next een erg nuttig model is. . Er werd opgemerkt dat het daarnaast in combinatie met andere modellen goed toepasbaar is om visie en strategie te bepalen.  In het INK.next eindproduct komt ook een hoofdstuk waarin de relatie tot andere modellen wordt toegelicht.

Als tweede onderwerp stond de inhoudsopgave op de agenda. Tijdens de eerdere sprints is de inhoudsopgave met feedback van de co-creatoren opgesteld. Het kernteam legt nu voor om een deel (H1, 2 en 3) in een vaste publicatie ter beschikking te stellen en een deel (H4, 5, en 6) digitaal, via andersoortige kanalen. Dit omdat het ene deel aan veel meer verandering onderhevig is dan het andere. Dit voorstel kan op instemming rekenen van de deelnemers. Er zijn volop ideeën over de invulling van het digitale gedeelte, voortbordurend op het idee om een platform hiervoor op te zetten. Het kernteam gaat de komende periode weer aan de slag om de feedback te verwerken en te zorgen voor een mooi eindproduct op het launching event op 8 december.

Ontwikkelingsfasen en INK•next

De ontwikkelingsfasen van het INK-model, wie kent ze niet? De beschrijving van de activiteit-, proces-, systeem-, keten- en transformatiegerichtheid inspireerde om een extra stap te zetten in de ontwikkeling van organisaties. De fases waren de leidraad voor het bepalen van de positie én het benoemen van de ambitie van de organisatie. De concrete, praktische uitwerking was daarbij zeer behulpzaam. Nog steeds worden de fases (of de dimensies) veel gebruikt, maar toch gaat er wat veranderen.

In het kader van INK•next werken we aan een nieuwe benadering van de fases. We gaan er daarbij van uit dat kwaliteit of business excellence voor verschillende typen organisaties een andere inhoud heeft. Zo zal een pioniersorganisatie dagelijks willen nagaan of de gekozen strategie aanslaat bij belanghebbenden. Een volwassen organisatie richt zich misschien meer op verfijning van de dienstverlening voor verschillende groepen belanghebbenden. Zo zal kwaliteit en Business excellence uitgewerkt worden voor verschillende organisatietypen. En natuurlijk zorgen we weer voor een concrete uitwerking. Een uitwerking die de dialoog voedt over de zaken die ertoe doen.

De OFGV ontwikkelt zich verder met het EFQM-model.

 

De Omgevingsdienst Flevoland, Gooi en Vechtstreek is als eerste publieke organisatie in Nederland aan de slag met het nieuwe EFQM-model. De dienst gebruikt het model om beter inzicht te krijgen in ontwikkelingen binnen de samenleving (gezonde leefomgeving) en de (toekomstige) behoeften van haar belanghebbenden. OFGV anticipeert daarmee om de invoering van de omgevingswet 2022.

De belangrijkste trends voor OFGV, van invloed op de organisatie, zijn geïnventariseerd. En nadat een contextanalyse is opgesteld en vier toekomstige scenario’s zijn geformuleerd, heeft OFGV tijdens een bossessie een aantal stakeholderanalyses gemaakt in het licht van het gewenste scenario en de strategische ambitie. Teamleiders en accounthouders gaven aan dat het hen veel inzicht bracht om per stakeholder na te denken over een op maat gesneden aanpak. Een aanpak die de strategie heel concreet inkleurt en richt. De uitwerking van deze aanpak krijgt nu een vervolg in kleinere sub-teams. Samen werkt men zo heel concreet aan de strategie en aan draagvlak voor de te maken keuzes.

De OFGV is dé dienst die in Flevoland en Gooi en Vechtstreek, adequaat uitvoering geeft aan vergunningverlenings-, toezicht- en handhavingstaken op het gebied van de fysieke leefomgeving. Denk daarbij aan natuur, geluid, luchtkwaliteit, bodem, luchtvaart, asbest, vuurwerk, zwemwater en het omgevingsrecht. Op deze terreinen brengt de dienst ook adviezen uit aan opdrachtgevers, bedrijven en inwoners. De opdracht hiervoor is verstrekt door de deelnemende gemeenten en provincies.

Wittenburg Group Blog 3

 

 

Wittenburg Group is een innovatief familiebedrijf dat de ambitie heeft een excellente organisatie te worden. De organisatie zet daarvoor het nieuwe EFQM-model in. Ondersteund door het INK. Voor beide organisaties een mooie kans: Wittenburg Group krijgt de meest actuele benadering voor business excellence ter beschikking. Het INK kan deze nieuwe benadering toepassen in een vooraanstaand bedrijf dat goed presteert, maar de lat voor zichzelf hoger willen leggen.
Jeroen Vaartjes, Global Quality Assurance Manager Wittenburg Group en Ruud Stassen Counsel INK•next doen verslag van de pilot voor de toepassing van het EFQM-model bij Wittenburg Group.

Ruud: In de derde Ontwikkelsessie bij Wittenburg Group zijn we ingegaan op ambities en scenario’s voor de toekomst. We hebben eerst vier verschillende toekomstperspectieven (‘werelden’) benoemd. We baseerden die op de voor Wittenburg Group meest bepalende externe factoren. Daarna bekeken we wat de positie van Wittenburg Group in die vier werelden kan zijn. Het was interessant om te zien dat Wittenburg Group met haar onlangs vastgestelde strategie al inspeelt op een toekomst waarin de ontwikkeling naar een circulaire economie een bepalende externe factor is. Dat toekomstscenario is uitdagend voor medewerkers. Er zit energie op omdat ze hun werk kunnen verbinden aan een maatschappelijk belang.

Jeroen: Ook qua veranderaanpak zitten we in een interessante fase, waarbij in meerdere opzichten de richting verandert. De blik op de organisatie gaat zich nu verplaatsen van buiten naar binnen; wat houdt de externe dynamiek in voor de organisatie en de inrichting? Deze omslag was voorzien. Wat we als begeleiders in dit stadium nog niet hadden voorzien was de behoefte om naast de algemene ontwikkelsessies een parallel traject met een grotere diepgang op te starten. Dankzij het lerend veranderen konden we hier behendig op inspelen en maatwerk leveren.

Ruud: We hadden afgesproken om de inrichting van het ontwikkeltraject niet vooraf helemaal dicht te timmeren. En dat kwam nu goed uit. Geheel terecht wezen deelnemers erop dat de analyse van trends vrij algemeen was. Als we die zouden verbijzonderen voor verschillende markten zou die aan waarde winnen. Datzelfde gold voor de stakeholderanalyse.

Jeroen: Een goed voorstel om gericht op onderzoek uit te gaan en mooi dat de afdeling die de verdieping wilde dat ook heeft opgepakt. Als we de informatie uit deze verdiepingssessies terugleggen naar het algemene programma dan gaat het elkaar versterken.
Nog een mooie aanvulling op het ontwikkelproces: tijdens het herinrichten van het traject ontstond een klankbordgroep waarmee we in de gelegenheid zijn gekomen om de ontwikkelsessies met een nog breder draagvlak te ontwerpen en continue te herijken.
De derde sessie vond -met inachtneming van de Corona-regels- plaats bij Witcom, de vestiging in Etten-Leur. Het was een goede gelegenheid om ons alle vernieuwingen die het bedrijf heeft ondergaan, te laten presenteren. Indrukwekkend!

Veerkracht en weerbaarheid vergroten met INK.next

Gratis online event INK•next op 8 december 2020

Zelden is de veerkracht van organisaties zo op de proef gesteld als nu. Flexibiliteit moet worden gevonden waar die niet leek te bestaan. Weerbaarheid moet worden versterkt om ambities en continuïteit te realiseren. Hoe zorg je dat je organisatie daarop is gericht en ingericht? Organisaties moeten het ecosysteem waarin ze opereren door en door kennen. Hun eigen kracht, maar ook die van anderen zien en benutten. Samen met belanghebbenden werken aan waarde.

INK•next is een leidraad voor het werken aan waarde samen met belanghebbenden. Met het eveneens nieuwe EFQM-model als uitgangspunt biedt INK•next:

  • inzicht in de veerkracht en weerbaarheid van je organisatie;
  • een groei- en ontwikkelpad naar business excellence voor verschillende typen organisaties;
  • organisaties een methode voor het concretiseren van hun ambities en het bepalen van hun startpositie;
  • een praktisch model voor de uitdagingen van nu voor organisaties en ondernemers.

In de ochtend van 8 december presenteren we INK•next. We besteden aandacht aan inhoud en achtergronden. We lichten toe hoe je praktisch aan de slag kunt gaan met INK•next en het daaraan gekoppelde ontwikkelpad. Pilotorganisaties delen hun ervaring met de toepassing van het nieuwe EFQM-model, waarop INK•next is gebaseerd. We laten zien hoe INK•next aansluit op andere benaderingen (bijvoorbeeld ISO HLS).

Kom naar dit interactieve evenement en krijg in één ochtend inspirerende praktijkverhalen en handreikingen om uw organisatie vooruit te helpen.

Deelname aan dit evenement is kosteloos.

8 december 2020

9.30

Welkom en introductie Ortwin Costenoble

9.40

Aan de slag met INK•next, Rondetafelgesprek en vragenronde met ‘de zaal’

Renco Bakker (BPM Consult), Ronald Stevens (Stevens Consultancy), Bas van der Velde (Rijnconsult) en Ruud Stassen (INK)

Rondetafelgesprek:

  • Kwaliteit is situationeel bepaald; vier typen organisaties die INK•.next
  • Uitwerking van de organisatiegebieden en de reultaatgebieden
  • Het ontwikkelpad INK•.next

10.40

Pauze

10.55

 

Hoe werken het EFQM-model en INK•next in de praktijk? Rondetafelgesprek en vragenronde met ‘de zaal’

De Wittenburg Group, Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek

Ervaringen van pilotbedrijven met toepassing van de nieuwe modellen

11.55-12.15


Afsluiting

 

Organisaties assessen met het nieuwe EFQM-model

Begin juli zijn de eerste INK/EFQM-assessors door INK opgeleid om assessments uit te voeren voor het nieuwe EFQM-model. Eltjo Bazen (Hogeschool Utrecht), Hans de Bijl (Nationale-Nederlanden), Marianne Schoorl (Noordwest Ziekenhuisgroep), Sander Schreuder (Corbo, Organisatie, Advies & Expertise) en Ron Willems (Bo-Ex) gingen de uitdaging aan. Een boeiende verkenningstocht door het EFQM-model aan de hand van een real life case. Mooi om te zien hoe de analyses werden vertaald naar insights voor de case-organisatie. Dankzij de grote ervaring van de groep met organisatieontwikkeling is goed zicht gekregen op de kracht van assessments ‘nieuwe stijl’. Assessors buigen zich nadrukkelijk over de relaties, die de organisatie binnen haar ecosysteem onderhoudt. Zij houden het niet bij ‘spiegelen’, maar bieden de organisatie ínsights voor verbetering en vernieuwing.

Ben je al INK/EFQM-assessor en wil je je assessorschap vernieuwen? Schrijf je dan in voor de training EFQM Certified Assessor Transformation  

Ben je nog geen INK/EFQM-assessor, maar heb je wel interesse in het assessorschap en ervaring in het werken met het INK of het EFQM-model? Schrijf je dan in voor de INK/EFQM-assessortraining